Hoewel er recent door de minister meer middelen zijn toegezegd aan het PO, blijft de schoolpraktijk nijpend.
Vooral in de dagelijkse lessituatie in de groepen: gepersonaliseerd leren, persoonlijke ontwikkelingsbehoeften, grote verschillen
in verwerkingstempo en het structurele leerkrachtentekort zijn hierbij belangrijke factoren.
Zoekend naar een oplossing, stelden wij onszelf al vaak de vraag:
Meer handen in de klas moet: maar hoe?
Ons antwoord omdat de echte handen dus niet eenvoudig te vinden zijn:
virtuele handen!
In de vorm van een interactief en uniek programma waar de leerling op eigen moment,
naar eigen behoefte en op eigen gelegenheid de gegeven instructie van de eigen juf kan terugzien, zo vaak en zo veel als de
leerling zelf wil.
Het idee achter Monti®
Pilot- en ontwikkelschool:
Montessorischool De Tempel Eindhoven
directeur destijds: Ellen Reijners
Email: info@monti.nu
Winnaar van de Publieksprijs van de Nederlandse Onderwijs Prijs Noord Brabant
De kenmerken van Monti®
- ontwikkeld in een montessorischool, maar onderwijstype-onafhankelijk
- interactief en aansprekend voor de leerling
- de leerling ziet het eigen leslokaal, de eigen lesmaterialen en de eigen leerkracht op een tablet
- individueel en persoonlijk
- de leerling kan in het eigen tempo en naar eigen behoefte de eerder gegeven instructie opnieuw bekijken, stopzetten, terugspoelen en herhalen
- de leerling hoeft dus niet (meer) te wachten op herhaalde instructie/uitleg
- de leerkrachten bepalen zelf de inhoud en hoeveelheid van de in Monti beschikbare lessen
Onze missie
Monti’s missie & visie
Onderwijs is ons vak, onze passie en we zoeken net als zo veel collega’s in het onderwijsveld continu naar mogelijke verbeteringen. In het belang van de leerlingen, hun ontwikkeling, hun talenten en hun toekomst. Met Monti hebben wij voor scholen een innovatieve oplossing voor het nijpende leerkrachtentekort gecreëerd, die ook een constructieve stap voorwaarts is in hedendaags, geïndividualiseerd onderwijs. Met grote dank aan de pilotschool De Tempel, hun team en leerlingen is de basis gelegd voor een effectievere manier van het uitvoeren van het Direct Instructie Model. Door de combinatie in privé en onze gezamenlijke passie voor onderwijs is Monti geheel ongesubsidieerd ontstaan en gecreëerd. De Tempel heeft de primeur voor Nederland. Monti is inmiddels een vast onderdeel van de dagelijkse praktijk van de leerlingen van De Tempel. De Tempel heeft Monti ingeschreven voor de prestigieuze Nationale Onderwijs Prijs 2018-2019. Monti is inmiddels beschikbaar voor alle scholen in Nederland, ongeacht denominatie.
Monti is gedeponeerd bij het Benelux-Bureau voor Intellectuele Eigendom onder nummer 1023832 d.d. 10.11.2017
Van de ontwikkelaars
Montessorischool de Tempel is de eerste school die Monti actief gebruikt tijdens de dagelijkse onderwijspraktijk. Zij heeft aan de basis gestaan van de behoefteverwoording en omschrijving van de gewenste functionaliteit. Vervolgens is er een stabiel en pragmatisch softwarepakket geschreven, waarbij de constructieve en tijdige feedback in combinatie met de didactische uitgangspunten tot een bijzonder en innovatief pakket hebben geleid. De aansluitende pilot heeft door een efficiënte aanpak voor een stabiel eindresultaat gezorgd. Monti is nu klaar voor elke school met voor de leerlingen een makkelijk en praktisch ‘hulpje in de klas’ dat tailormade voor de eigen school gevisualiseerd wordt.
Max Meijers
Software en Game Design
evenementen
kalender
29
November 2018
Nationale Onderwijsprijs
Provinciale ronde Noord Brabant Provinciehuis ‘s-Hertogenbosch
Event Info
(zie pagina reacties voor het juryrapport)
27
Maart
2019
Event Info
22 t/m 26
Januari
2019
NOT onderwijsbeurs
Jaarbeurs Utrecht
Event Info
De Nederlandse Onderwijs Tentoonstelling is elk jaar weer een groots evenement met aandacht voor allerlei belangwekkende ontwikkelingen op onderwijsgebied. Hier komen ieder jaar weer vele duizenden leerkrachten, onderwijsdirecties en managers uit het hele land naar toe om zich te (laten) informeren. Monti zal zodra daartoe weer gelegenheid is ook acte de présence geven.